To pierwszy wpis dot. techniki jazdy na rowerze górskim przygotowany we współpracy z Fundacją POMBA, w którym przedstawiamy trzy punkty dot. przygotowania roweru do jazdy.

Prawidłowe ustawienia roweru, dobrane do sylwetki rowerzysty są gwarancją komfortu i jakości w czasie jazdy, warto więc poświęcić chwilę na ustawienie wysokości oraz kąta siodełka oraz klamek.

#1 Wysokość siodełka

Dobrze dobrana wysokość siodła pozwoli efektywnie pedałować w trakcie pokonywania długich płaskich odcinków i na łatwych technicznie podjazdach. Jak ustawić wysokość siodła?

To dość proste. Wysokość siodła musimy dobrać w taki sposób, aby noga oparta na pedale, w dolnym położeniu korby (na godzinie 6), nie była całkowicie wyprostowana. Aby sprawdzić, a następnie ustawić wysokość siodła należy:

1. usiąść na siodle,

2. położyć stopę tak aby pięta opierała się na pedale,

3. ułożoną uprzednio stopę opuścić na sam dół przekręcając korbę i ustawiając ją na godzinie 6.

✅ Przy dobrze ustawionej wysokości siodła noga w kolanie powinna być delikatnie ugięta (prawie wyprostowana) - patrz poniżej zdjęcie nr 1.

zdjęcie nr 1

✅  Po przesunięciu stopy w poprawną pozycję* na pedale, ugięcie nogi w kolanie nieznacznie się zwiększy - patrz poniżej zdjęcie nr 2.

zdjęcie nr 2

❌ Jeżeli po przekręceniu korby do pozycji z pkt 3 nasza noga jest wyprostowana i ledwo dotykamy piętą platformy, to siodło jest za wysoko, należy je obniżyć i powtórzyć procedurę z pkt 1-3 - patrz poniżej zdjęcie nr 3.

zdjęcie nr 3

❌ Jeżeli po przekręceniu korby do pozycji z pkt 3 nasze kolano jest mocno ugięte to oznacza, że siodło jest za nisko, należy je podwyższyć i powtórzyć procedurę z pkt 1-3 - patrz poniżej zdjęcie nr 4.

zdjęcie nr 4

*Poprawne ułożenie stopy na pedale to najszersza część stopy na wysokości osi pedału - patrz niżej zdjęcie nr 5.

zdjęcie nr 5

⚠Pamiętaj:

  • Wysokość siodła ustawiaj w butach, których używasz do jazdy na rowerze.
  • W rowerze górskim niemożliwe jest, aby przy dobrze dobranej wysokości siodła dotknąć podłoża całą stopą siedząc na siodle.
  • Istnieją regulowane sztyce, które bardzo ułatwiają jazdę w terenie. Po naciśnięciu manetki możesz opuścić siodło i mieć dużo więcej zakresu pod nogami do amortyzacji nierówności.

#2 Kąt siodła

Wysokość siodła to nie jedyny parametr, który można regulować w trakcie jego ustawiania, a tym samy wpływać na znaczną poprawę komfortu jazdy.

W każdej rurze podsiodłowej w rowerze MTB istnieje możliwość wyregulowania kąta siodła, który często jest zupełnie pomijany. Ustawienie odpowiedniego kąta siodła ma zapewnić wygodę w trakcie jazdy po długich płaskich odcinkach oraz w trakcie pokonywania łatwych technicznie podjazdów. Czyli wtedy, kiedy w duża część naszej masy spoczywa na siodle.

✅Wyjściową pozycją powinno być ustawienie siodła w poziomie. W zależności od jego konstrukcji, typu roweru i budowy naszego ciała optymalny kąt siodła dla każdego rowerzysty będzie inny. Warto wypróbować różne pozycje siodła, aby znaleźć najwygodniejszą dla siebie.

❌W przypadku zbyt podniesionego/zadartego dziobu siodła można doświadczyć wrażenia zsuwania się do tyłu oraz ucisku krocza. Dodatkowo tak ustawione siodło wymusza konieczność mocnego wyginania pleców, aby dosięgnąć do kierownicy. Może to powodować niedogodności bólowe w dolnych odcinkach kręgosłupa - patrz niżej zdjęcie nr 1.

zdjęcie nr 1

❌W przypadku za nisko ustawionego dziobu siodła można doświadczyć wrażenia zjeżdżania do przodu roweru. Sprzyja to nadmiernemu opieraniu się o kierownicę w trakcie jazdy na siedząco oraz obciąża ramiona i dłonie - patrz niżej zdjęcie nr 2.

zdjęcie nr 2

⚠Pamiętaj:

✅W rowerze z pełnym zawieszeniem kiedy na nim siadasz, zawieszenie delikatnie się ugina, a rura podsiodłowa zmienia swój kąt co powoduje, że dziób siodła nieznacznie się unosi. W takim rowerze możesz wyjściowo ustawić dziób nieco niżej co spowoduje, że w trakcie jazdy na siedząco siodło będzie poziomo - patrz niżej zdjęcie nr 3.

zdjęcie nr 3

*Po każdej zmianie przejdź swoją standardową wycieczkę/trening, aby sprawdzić, czy nowe ustawienie coś zmieniło. Przejażdżka po parkingu może być zbyt krótkim testem.

#3 Ustawienie klamek

Gdzie jest hamulec? Jeśli to pytanie padnie w czasie szybkiego i na dodatek technicznego zjazdu, może być niewesoło.

Dlatego ostatnim, ale jednym z ważniejszych tematów w kategorii dot. regulacji roweru jest ustawienie klamek hamulcowych i manetek zmian biegów na kierownicy. Od tego będzie zależała nie tylko wygoda ich obsługi, ale także skuteczność hamowania czyli bezpieczeństwo⚠.

✅Poprawne ustawienie klamek hamulcowych:

1️⃣ Klamki hamulcowe* powinny być oddalone od krańców kierownicy tak, aby trzymając kierownicę i wyciągając palce wskazujące trafiać nimi na końcówki dźwigni** hamulcowych. To pozwoli szybko i bez problemu naciskać dźwignie z odpowiednią siłą.

W prawidłowym ustawieniu klamek wyciągnięte palce powinny być przedłużeniem przedramion. Patrz poniższe zdjęcia nr 1 i 2

zdjęcie nr 1
zdjęcie nr 2

2️⃣ Klamka hamulcowa powinna być ustawiona pod takim kątem, aby w trakcie hamowania nie obracać dłoni na kierownicy w celu naciśnięcia dźwigni. Patrz poniżej zdjęcie nr 3

zdjęcie nr 3

❌Zbyt poziome ustawienie klamek spowoduje konieczność wyginania nadgarstków i zadzierania palców ku górze w celu naciśnięcia dźwigni. 

❌Gdy klamki będą ustawione zbyt pionowo ciężko będzie dosięgnąć do dźwigni i będziemy musili jej „szukać” pod palcem.

3️⃣ Niemal wszystkie klamki hamulcowe posiadają regulację odległości dźwigni (niektóre w formie pokręteł, a do niektórych trzeba użyć małego klucza imbusowego). Dźwignie powinny być na tyle blisko kierownicy, aby przed naciśnięciem móc zawinąć palec wskazujący na dźwigni i dopiero wtedy nacisnąć klamkę. Czym dźwignie będą bliżej kierownicy, tym mniej będą męczyć nam się dłonie i przedramiona w trakcie długich hamowań. Patrz niżej zdjęcie nr 4

zdjęcie nr 4

⚠Pamiętaj:

Dobrze wyregulowane hamulce pozwalają zatrzymać rower naciskając klamki jednym palcem. Jeżeli tak się nie dzieje, należy sprawdzić czy hamulce nie są zapowietrzone lub tarcze i klocki nie są zatłuszczone.                           

〽️Może okazać się, że po poprawnym ustawieniu klamek hamulcowych, manetki zmiany biegów będą na tyle daleko od naszych dłoni, że będzie trzeba zamienić pozycje/kolejność manetek i klamek hamulcowych na kierownicy.                                              

〽️Nie dokręcaj klamek i manetek zbyt mocno. Klamki hamulcowe i manetki dokręć do kierownicy z taką siłą, aby w razie upadku klamka hamulcowa przekręciła się na kierownicy. Dzięki temu unikniesz złamania dźwigni.                                            

*klamka hamulcowa - mechanizm hamulca przymocowany do kierownicy składający się z korpusu i dźwigni

** dźwignia hamulca - element klamki hamulcowej, który naciskamy w celu dozowania siły hamowania.       

          

To tylko przedsmak tego co możesz dowiedzieć się uczestnicząc w szkoleniach organizowanych przez profesjonalnych instruktorów techniki jazdy rowerem górskim POMBA:

https://pomba.pl/ROZKREC-SIE-SZKOLENIAMI-2021/

Fot. Maciej Pająk

Opracowanie: Fundacja POMBA

Komentarze ()

Product added to wishlist

Korzystając z 3biker.pl, zgadzasz się na wykorzystanie plików cookie zgodnie z naszą Polityką prywatności.