Pozycja gotowości. Czyli kolejny wpis z serii "Technika jazdy MTB z POMBA".

Pozycja gotowości - wyjściowa pozycja, która ma zastosowanie podczas jazdy w terenie. Pozwala na efektywne pokonywanie nierówności, przeszkód, szybką zmianę kierunku czy nagłe hamowanie. Dobrze opanowane sześć elementów pozycji pozwoli na swobodne pokonywanie trudnych sekcji technicznych.

✅1️⃣Stanie równo na obu nogach. W trakcie jazdy na rowerze w wymagającym terenie nie siedzimy na siodle. Rower prowadzimy pod sobą trzymając kierownicę i stojąc na pedałach, utrzymując korby poziomo/stopy na tej samej wysokości. Stanie równo na obu nogach zapewni stabilność oraz unikniemy zahaczenia pedałem o wystające kamienie i korzenie. ( zdjęcie nr 1 poniżej)

✅2️⃣ Ugięte kolana i łokcie. Aby móc amortyzować nierówności terenu, dziury w nawierzchni i wystające przeszkody musimy użyć najlepszej amortyzacji jaką mamy, czyli zakresu pracy naszych nóg i rąk. Nogi powinny być lekko ugięte - w połowie zakresu pomiędzy pośladkami spoczywającymi na siodle a maksymalnie wyprostowanymi nogami. Przed zjazdem warto obniżyć siodło, aby zwiększyć dostępny zakres pracy nóg. Dużym ułatwieniem będzie regulowana sztyca pozwalająca szybko opuścić siodło. Ręce muszą być ugięte w łokciach, a łokcie rozstawione szeroko. Łokci nie chowamy do ciała. Ugięcie łokci i kolan pozwoli nam amortyzować przeszkody, po których jedziemy. W trakcie najeżdżania na wystającą przeszkodę łokcie i kolana ugną się jeszcze mocniej, a rower przybliży do nas. W trakcie pokonywania zgłębień w terenie łokcie i kolana wyprostują się, a rower oddali od nas. Dzięki temu nasz tułów i głowa będą stabilne, a poruszać się będzie pod nami rower. (zdjęcie nr 1 powyżej)

✅3️⃣ Równowaga. Kiedy stoimy równo na obu nogach oraz mamy odpowiednio ugięte łokcie i kolana musimy złapać równowagę, czyli oprzeć cały ciężar ciała na nogach. Kierownica ma służyć nam jedynie do kierowania, obsługi klamek hamulcowych i manetek. Dzięki temu niezależnie od zmiany nachylenia terenu to rower będzie dostosowywał swoje pochylenie do terenu, a my będziemy stali pionowo nad nim. To spowoduje, że nigdy nie będziemy zbyt mocno odchyleni do tyłu, ani nie będziemy wisieć na kierownicy. (zdjęcie nr 2 poniżej)

✅4️⃣ Pięty nisko. Najważniejszym punktem styku rowerzysty z rowerem są stopy i pedały. Najszersza część buta/stopy musi opierać się na osi pedału. Podeszwa naszego buta musi zakrywać całą płaszczyznę platformy pedału. W przypadku pedałów wpinanych aby ruszyć trzeba się wpiąć, więc celujemy blokiem w zatrzask. (zdjęcie nr 3 poniżej) 

Po odpowiednim ustawieniu stóp na pedałach/wpięciu się w pedały należy opuścić pięty. Najlepiej, aby były poniżej osi pedałów. To bardzo ważne z kilku powodów. Pozwala jeszcze lepiej amortyzować nierówności - dużo łatwiej rozluźnić nogi kiedy nie stoi się na palcach z zadartymi w górę piętami. Obniżone pięty to jedyny sposób na dobrą przyczepność do pedałów platformowych, stopa nie będzie zsuwać się na nierównościach. Dodatkowo, zapieramy się o pedały co ułatwia przejeżdżanie przez nierówności lub hamowanie - ale o tym będzie kolejny nasz artykuł. (zdjęcie nr 4 poniżej)

✅5️⃣ Patrzenie daleko. Skierowanie wzroku daleko przed siebie to kolejny element, który nie jest stricte pozycją czy ułożeniem naszego ciała, ale jest niezbędny do poruszania się w terenie. Jest to niezbędne, aby na trasie nic nas nie zaskoczyło, a każdy kolejny etap przejazdu był świadomy i zaplanowany. Staramy się nie patrzeć pod przednie koło, ponieważ wtedy każdy zakręt czy przeszkoda będą dla nas zaskoczeniem, a my nie będziemy mieli już czasu na reakcję. Nawet jak patrzymy daleko przed siebie to nasze tzw. peryferyjne patrzenie kontroluje najbliższe otoczenie pozwalając na przejechanie odpowiednim torem. (zdjęcie nr 4 powyżej)

✅6️⃣ Pełny chwyt. Z poprzedniego punktu wynika jeszcze jedna istotna rzecz. Dzięki temu, że patrzymy daleko przed siebie i planujemy każdy kolejny etap przejazdu możemy trzymać kierownicę pełnym chwytem - nie musimy jechać cały czas z palcami opartymi o klamki hamulcowe. Dzięki temu mamy dużo mocniejszy chwyt, co pozwala utrzymać kierownicę nawet na dużych nierównościach. Dodatkowo w sytuacjach kiedy coś nas zaskoczy, np rower niespodziewanie oderwie się od ziemi, zaciskając mocniej kierownice nie zaciśniemy jednocześnie hamulców i nie wylądujemy z zablokowanymi kołami. (zdjęcie nr 4 powyżej)

Poniżej kilka filmów pokazujących prawidłową pozycję w praktyce, podczas jazdy w terenie:

⚠Pamiętaj:

 Utrzymanie wszystkich elementów pozycji gotowości nic nie da, jeżeli będziemy spięci i sztywni. Musimy postarać się rozluźnić i pozwolić rowerowi poruszać się pod nami.

 Wysokość pozycji (czyli ugięcie łokci i kolan) nie jest stała. W zależności od terenu i przeszkód po których jedziemy, pozycję możemy obniżać lub podwyższać.

 Pozostałe elementy, czyli stanie równo na obu nogach, równowaga, poprawnie ustawione stopy na pedałach, obniżone pięty, patrzenie daleko i pełny chwyt to stałe elementy pozycji gotowości.

 W pierwszej kolejności ćwicz pozycję gotowości na prostych trasach, tak aby teren nie stanowił żadnego wyzwania, to pozwoli skupić się na poszczególnych elementach i lepiej je przećwiczyć.

To tylko przedsmak tego co możesz dowiedzieć się uczestnicząc w szkoleniach organizowanych przez profesjonalnych instruktorów techniki jazdy rowerem górskim z fundacji POMBA. 

Zapraszamy na szkolenia w terenie:

https://pomba.pl/ROZKREC-SIE-SZKOLENIAMI-2021/

Opracowanie: Fundacja POMBA

Komentarze ()

Product added to wishlist

Korzystając z 3biker.pl, zgadzasz się na wykorzystanie plików cookie zgodnie z naszą Polityką prywatności.