Tchnika jazdy MTB #3 Hamowanie

Rowerowe porzekadło głosi, że kto hamuje ten przegrywa. Jednak bardziej adekwatnym stwierdzeniem byłoby powiedzieć, kto źle hamuje ten przegrywa. Poprawne hamowanie w odpowiednim miejscu, nie tylko ułatwi pokonywanie trudnych technicznie przeszkód, ale także poprawi płynność jazdy. Poniżej pięć kroków do lepszego hamowania.

✅1️⃣Wybór miejsca hamowania.

Wybór miejsca hamowania można streścić w słowach: „Hamuj na prostych, możliwie równych odcinkach*. Unikaj hamowania na sekcjach technicznych: zakrętach, garbach, nierównościach, muldach”. Do hamowania potrzebujemy możliwie dobrej przyczepności kół do podłoża - czym lepsza przyczepność tym skuteczniejsze hamowanie. W trakcie hamowania nasze zawieszenie w rowerze obniża się (skraca swój skok) oraz usztywnia się. Takie zjawisko upośledza pracę zawieszenia, co bezpośrednio wpływa na zmniejszenie przyczepności kół do podłoża. Czym bardziej nierówny teren pod kołami w trakcie hamowania, tym hamowanie będzie mniej skuteczne, a rower będzie się mocniej „telepał”. Z tego powodu starajmy się hamować na odcinkach możliwie równych pozbawionych przeszkód. Jeżeli w trakcie hamowania walczymy o przyczepność, to tym bardziej powinniśmy unikać łączenia manewrów hamowania i skręcania. Do obu tych manewrów potrzebna jest przyczepność, jeżeli będziemy je łączyć, to w końcu zabraknie nam przyczepności, a zakręt skończymy upadkiem lub poza trasą.

*W trudnym terenie miejsc równych, idealnych do hamowania, możemy nie uświadczyć. W takim wypadku wybieramy miejsca najlepsze (najrówniejsze) z dostępnych.

Podstawą do każdego manewru jest pozycja gotowości, więcej o pozycji we wpisie #2

✅2️⃣ Naciskanie klamek hamulcowych.

Aby skutecznie hamować, klamki hamulcowe muszą być dobrze ustawione - nie mogą nam przeszkadzać np. zgniatać palców, którymi trzymamy kierownicę. Nie możemy także zmieniać pozycji dłoni na kierownicy w celu naciśnięcia klamek.

Więcej na ten temat w artykule o ustawieniu klamek: Ustawienie roweru

Poprawne ustawienie klamek pozwoli na zatrzymanie roweru naciskając obie klamki hamulcowe palcami wskazującymi.

⚠Pamiętaj: Klamki naciskamy równomiernie - przedni i tylny hamulec jednocześnie, odpowiednio dozując siłę na każde z kół.

✅3️⃣ Rozkład siły hamowania.

Z poprzedniego kroku jasno wynika, że do hamowania używamy obu hamulców. Potwierdzając te informacje, trzeba uszczegółowić jak mocno naciskamy poszczególne klamki. Wbrew często powtarzanym mitom, aby hamować tylko tylnym (prawym) hamulcem, dużo mocniej będziemy naciskać przedni hamulec (lewy). Na przednim kole, w trakcie hamowania, będziemy mieli dużo lepszą przyczepność, a tym samym będzie łatwiej zwolnić lub zatrzymać się. Zaciskając mocno tylny hamulec, bardzo szybko blokujemy tylne koło, które ślizga się po nawierzchni, co nie idzie w parze ze skuteczną utratą prędkości i kontrolą nad rowerem.

✅4️⃣ „Skids are for kids” czyli blokowanie koła to dziecinada.

Ten aspekt hamowania zasługuje na szczególną uwagę. Pierwszym powodem, dla którego nie powinniśmy blokować kół w trakcie hamowania, jest drastyczne obniżenie jego skuteczności. Dużo skuteczniej rower będzie zwalniał, jeżeli w trakcie hamowania koła będą się toczyć, a nie ślizgać po nawierzchni. Kolejnym powodem jest fakt, że nawet na pozór kontrolowany poślizg tylnego koła, łatwo może przerodzić się w totalny brak kontroli nad torem jazdy i skutkować upadkiem. Skrajnym przypadkiem jest specjalne blokowanie tylnego koła i „branie zakrętów ślizgiem”. Jest to coś absolutnie nagannego na ogólnodostępnych ścieżkach, ponieważ ekstremalnie niszczy nawierzchnię. Dodatkowo jest wysoce nieoptymalne pod kątem płynności jazdy.

✅5️⃣ OTB? Czyli jak hamować mocno, aby nie przelecieć przez kierownicę.

Wiedząc już gdzie hamować, jak naciskać klamki hamulcowe i którą mocniej, możemy przejść do przeciwstawiania się sile bezwładności, która w trakcie mocnego hamowania będzie próbowała wyrzucić nas do przodu, przez kierownicę. Pierwsze co powinniśmy zrobić w trakcie hamowania to mocno obniżyć pozycję i do tego jeszcze mocniej opuścić pięty, aby zaprzeć się nogami o pedały.  Pozwoli to na obniżenie środka ciężkości i tym samym trudniej będzie nam „wypaść” przez kierownicę. Obniżenie pozycji dodatkowo pozwoli zachować stabilność w trakcie hamowania i umożliwi amortyzację nierówności pod kołami. Pamiętamy, że zawieszenie w trakcie hamowania będzie działać gorzej, więc nawet niewielkie nierówności będą mocniej odczuwalne. Opuszczenie pięt i zaparcie się nogami o pedały pozwoli utrzymywać ciężar ciała na nogach. Jeżeli samo obniżenie w trakcie hamowania jest niewystarczające i czujemy, że w dalszym ciągu siła bezwładności mocno pcha nas do przodu, możemy delikatnie przesunąć się do tyłu.

Tutaj jednak jest ważne, aby nie przesadzić. Jeżeli zbyt mocno odchylimy się do tyłu, nasze przednie koło straci odpowiednie dociążanie i tym samym przyczepność.

❌ Najczęstsze błędy popełniane w trakcie hamowania:

1. Hamowanie w zakrętach.

2. Hamowanie na sekcjach technicznych zamiast przed lub za nimi.

3. Używanie tylko jednego - tylnego hamulca.

4. Blokowanie tylnego koła.

5. Zbyt mocne odchylanie się do tyłu w trakcie hamowania.

6. Prostowanie rąk w łokciach i nóg w kolanach (usztywnianie się i podnoszenie pozycji).

✅ Zobacz jak to powinno wyglądać w praktyce:

To tylko przedsmak tego co możesz dowiedzieć się uczestnicząc w szkoleniach organizowanych przez profesjonalnych instruktorów techniki jazdy rowerem górskim z fundacji POMBA. 

Zapraszamy na szkolenia w terenie:

https://pomba.pl/ROZKREC-SIE-SZKOLENIAMI-2021/

Opracowanie: Fundacja POMBA

Komentarze ()

Product added to wishlist

Korzystając z 3biker.pl, zgadzasz się na wykorzystanie plików cookie zgodnie z naszą Polityką prywatności.